En doft av hyacint

Äntligen är hyacinterna här! I fredags åkte jag till underbara Kalmar läns Plantskola i Ljungbyholm och som vanligt åkte jag därifrån med kassar fyllda med härliga blommor, goda råd och massor av inspiration.

 
Foton: Johanna Alvemo


odla.nu läste jag att hyacinten kommer från främre Asien där den fortfarande växer vilt. Holland producerar nästan hela världsbehovet av hyacintlökar. Det tar fem år att få fram en hyacintlök i den storlek vi vill ha till jul.

Så här sköter du hyacinterna:

  • Köp hyacinter som visar knopp. Den kan gärna vara helt grön.
     
  • Hyacinterna kan stå både i fönstret och en bit in i rummet.
     
  • Vattna sparsamt.
     
  • Placera svalt nattetid så ökar hållbarheten.


Visste du att våra stjärntecken har sina egna blommor?

Stenbocken22/12-20/1 - Tulpan
Vattumannen 21/1-19/2 - Nejlika
Fiskarna 20/2-20/3 - Vallmo
Väduren 21/3-20/4 - Viol
Oxen 21/4-21/5 - Liljekonvalj
Tvillingarna 22/5-21/6 - Luktört
Kräftan 22/6-23/7 - Margerit
Lejonet 24/7-23/8 - Ros
Jungfru 24/8-23/9 - Lilja
Vågen 24/9-23/10 - Iris
Skorpionen 24/10-22/11 - Krysantemum
Skytten 23/11-21/12 - Hyacint

Jag är lejon och jag tycker att rosor är underbara, speciellt en bukett mörkröda rosor från sin älskade (Fredric, ett litet tips;) Men jag tycker nog bättre om tulpaner och hyacinter.

Har ditt stjärntecken din favoritblomma?


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Luktärt i all ära som mitt stjärntecken tvillingarna har, men jag älskar liljekonvalj. Jag kanske skulle varit oxe vem vet.

2009-11-16 @ 22:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0