Tankar en torsdag

Varför har man som förälder alltid dåligt samvete? Man gör ju hela tiden sitt bästa. Försöker alltid att göra det bästa för sina barn. Ändå får man ofta känslan av otillräcklighet. Iallafall jag. Många väljer ju därför att bara skaffa ett barn. Just för att kunna ge det barnet 100% av sin uppmärksamhet. Jag kan förstå det men samtidigt känner jag att de har så otroligt stor glädje av varandra. Jag blir lycklig i hela kroppen när jag ser mina barn tillsammans. De lär sig visa hänsyn och ta hand om varandra. Självklart bråkar de också ibland. Det hör till. Då lär de sig också att hantera konflikter. Konflikträdsla är det värsta som finns, tycker jag. 
Häromdagen berättade min flickas fröken att när hon frågat henne om det var mysigt med en lillasyster hade hon fått svaret: Nej, det är det inte! Det var som att sticka en kniv i mitt hjärta! Vi har varit medvetna om att det är en stor omställning. Tankarna var många inför lillasysters ankomst. Som sjuåring tror man att det kommer en liten docka till familjen. Inte en liten bebis som äter en gång i timmen och som har ont i magen då och då. Liten har också plötsligt blivit storasyster. Men liten vill fortfarande var liten ibland. Det gäller att inte glömma det. Livet är som ett pussel där varje bit bidrar till att motivet blir ännu tydligare och klarare. Ibland är det svårt att hitta bland bitarna och de hamnar på fel plats. Men till slut ser man lösningen och motivet växer fram.  

Jag tog med kameran när jag var ute och gick i snöovädret igår. Jag gillar definitivt inte vintern men jag måste erkänna att vackert är det.
     


Foto: Johanna Alvemo


Kommentarer
Postat av: Farmor

Vad bra att du börjar tycka om vinter. Då kanske vi kan åka till fjälls igen någon gång.

2010-12-02 @ 23:16:10
Postat av: Helen

Jo, så är det. :)

2010-12-04 @ 07:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0