Fyra lördagar i rad



Brukar ni se tv-programmet Halv åtta hos mig? Det gör vi. Hela familjen. Barnen sitter som trollbundna. Jag vet inte vad det är som gör att barn tycker om just det programmet. För jag har hört att det är likadant i andra familjer. Kanske är det en mysig stund som avslutning på dagen när hela familjen är samlad. Eller är det för att barn helt enkelt gillar att laga mat. Det ska ofta gå undan med maten när man kommer hem efter en dag på jobbet. Alla är hungriga! Man kanske inte tar sig tid att låta barnen stå för planerandet och kockandet.

Häromdagen kom vi på att vi ska ha ett eget Halv sju hos oss på lördagar. Nu är alla menyer planerade och skrivna, handlingslistor färdiga, ordningen framlottad och den åtråvärda vinstsumman på fyrtio kronor placerad i en tupperwareburk.

I lördags var det premiär och förste kock ut var jag.

Min meny

Förrätt: Räkcocktail med frästa primörer på en botten av fjällromröra, smaksatt med hemgjord örtolja. Allt toppas med ett krispigt örtbröd.

Varmrätt: Gnocchi di patate con salsa di pomodoro, gratinati al forno. Till detta serveras Paolo Robertos broccoli och en fräsch blandad grönsallad.

Dessert: Pannacotta med Borggårdens vita choklad toppad med en ljuvlig, somrig hallonsås.

Pannacottan var mitt säkra kort. Den har jag gjort tidigare och vet att den går hem. Alicia och Fredric tycker inte om räkor. Gnocchi har jag aldrig gjort tidigare. Men varför göra det enkelt för sig... Sammanfattningsvis kan jag säga så här: formen för gnocchi var lite knepig att få fram (men goda var de om jag får säga det själv!), vetskapen att få ett sifferbetyg var lite jobbig (trots att det bara var familjen som åt och inte nya bekanta inför halva Sveriges befolkning) och jösses vad stressigt det blev när man inte vet hur lång tid de olika rätterna tar att laga. Det blev inte halv sju utan snarare fem över sju. Men vad roligt det var!!! Jag ser fram emot de närmsta tre lördagarna!  

 

Foto: Fredric Johansson - det är en konst för sig att ta fina bilder på mat kvällstid. Våra bilder blev inte så jättebra så Ni får tänka er hur förrätten och desserten såg ut. 


Kommentarer
Postat av: gunilla

Vad kul det låter och vad gott det lät. Kram

2010-10-19 @ 14:09:49
Postat av: Anonym

Halv åtta hos mig är bra. =)

Föresten, vad tycker du om min blogg? Jag försöker få fler läsare så jag undrar om du vill göra bloglovinbyten? ;)

2010-10-19 @ 17:03:52
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0