Höstlig fika på snabbt vis


Med hösten kommer äppelpaj - det bara är så! Plötsligt blir man bara så sugen. Jag har världens enklaste recept på Äppelrutor: blanda 5 dl mjöl, 2 dl socker och 2.5 tsk bakpulver. Häll i 3 dl mjölk och rör till en smet. Häll smeten i en smord form (det blir 20 rutor ungefär... beroende på storlek såklart;). Toppa med skivade äpplen, kanel och socker. Smält därefter 100 g margarin och häll försiktigt över. 20 min i ugnen i 200 grader. Färdigt!
Jag använde solhavre och mjölkfritt margarin och vips så är den mjölkfri. Tål man inte gluten är det ju bara att byta ut mjölet till glutenfritt mjöl (ta lite extra bara). Om resten av familjen har tur finns det kanske liiiiite kvar när de kommer hem... 

Foto: Johanna Alvemo


Kommentarer
Postat av: gunilla

Det receptet skrev jag av, lät gott. Ska göra på fredag då vi får gäster. Majongspel på gång.

2010-10-13 @ 18:01:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0