Att inte bita i det sura...

"Dina dagliga rutiner gör dig till en hamster som springer runt, runt i ett ekorrhjul, där dagarna ser lika ut varje vecka. Gör du samma saker varje dag och utsätter dig för samma typ av information, kommer din kreativitet så småningom att sakta minskas. För att bli mer kreativ måste du bryta dina gamla rutiner. Bryt dem, släng ner dem på backen och stampa på dem. Sen sopar du bort dem." - läs hela artikeln här.

Jag har alltid förespråkat rutiner men rutiner i all ära... Det kanske inte alltid är bra. Jag har den senaste tiden brutit alla mina vardagliga rutiner. Från en inrutad vardag med heltidsjobb och dagar planerade in i minsta detalj till dagar där min första tanke är: vad ska jag göra idag? Jag har varit tvungen att ta det lugnt. Plötsligt har kreativiteten bara tagit mig med storm. Idéerna flödar! Både bra och dåliga visserligen. Men det är så skönt att viljan, lusten och orken att kravlöst skapa, pyssla och lära mig nya saker har infunnit sig igen. Man behöver kanske inte bryta alla sina mönster. Det räcker kanske att ändra någon liten sak bara. Inför måndagsmys, extra god mat som en fin start på veckan. Om något känns tråkigt att göra, ändra sättet att göra det på eller gör något helt annat. Du ska se vad energi du kommer att få!

Häromkvällen när barnen lagt sig satt jag en stund med photoshop igen. Jag börjar mer och mer tycka att det är spännande att leka med bokstäver i alla dess former. Efter en stund hade jag åstadkommit detta. Den gjorde sig ganska bra faktiskt i en gammal svart IKEA-ram (hade ingen fin bild på detta men det kommer senare :)    



Illustration: Johanna Alvemo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0