Tant Johanna





Idag när jag och barnen var på vårt vanliga tisdagsbesök på biblioteket lånade jag den här boken Super tanten: För dig som redan är en och för dig som vill bli av Elin Ek. Och japp, nu är det konstaterat en gång för alla, jag är en tant! Tant Johanna. Det klingar ganska bra. Faktiskt. 



Från Svenska Akademiens Ordlista
 
Jag samlar på majblommor. Jag gillar pärlörhängen. Jag tittar gärna på Go´kväll. Jag lusläser reklamen och klipper ut kuponger. Vi äter ofta rester (faktum är att det är min flicka Alicias favoritmat -Det blir som en buffé!). Kösystem är bra. Ingen som kan tränga sig. Vi sväljer hela pepparkorn när magsjukan härjar runt omkring oss. Engelsk konfekt är smaskigt! Och hur har det blivit med Apoteket och Posten?!...

Plötsligt har det blivit modernt att vara tant. Vi kallar det bara för något annat. Begagnat - vintage. Tantklänning - femtiotalsklänning. Syjunta - stickcafé. Handarbete - terapi för själen och så vidare. 

Men gud nåde den som tilltalar mig som tanten därborta!  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0