Den smygande mamman







När Adam var bebis för sådär en tio år sedan köpte vi all hans mat på burk det första året. När vi åkte till Kreta fyllde vi en resväska med bara barnmatsburkar. Och det var helt ok. Jag skämdes absolut inte för det. Helt naturligt. När sedan Alicia var bebis fick det bli lite som det blev. Ibland mix av vår mat och ibland burk. Jag funderade inte så mycket på det.

Men nu... Häromdagen skulle jag för första gången köpa en burk till Liten. Det är bra att ha hemma, tänkte jag. Speciellt om man är någonstans så är det smidigt att värma och mättar mer än bara gröt till lunch. Men när jag då stod där vid hyllan skämdes jag. Jag skämdes och kände mig som den sämsta mamman på jorden! Titta, en mamma som inte lagar näringsrik mat utan färgämnen, konserveringsmedel och andra tillsatser. Jag smög där vid hyllan likt en medelåldersgubbe som kretsar kring hyllan med lättkläddadamer-tidningar. Jag försökte välja den burk med flest gröna etiketter och sen smög jag ner den i vagnen i hopp om att ingen såg. För att sedan åter känna mig otroligt dum när jag satte den på kassabandet.

Hur kommer detta sig? Är det mina egna krav på mig själv som lägger ribban högt? Eller är det medias propaganda om hur vi lever på bästa miljövänliga och husmoderliga sätt? Jag menar inte att det är fel att leva ett medvetet grönt liv. Det försöker jag själv i mesta möjliga mån göra. Vad jag menar är: är man den bästa föräldern om man köper den finaste och dyraste vagnen, lagar egen barnmat eller bara har pedagogiska leksaker? Är vi så rädda för att inte bli accepterade och uppfattade som lyckade föräldrar och människor i denna jakt på prestige? Fast att vi i grund och botten egentligen bara vill ha mer tid. Fast det kanske bara är jag som tänker så här. Problemet kanske inte finns utanför mina väggar. Det kanske är jag som är missunsam. Det känns inte som om det var så här för tio år sedan. Är det jag som förändrats eller är det omvärlden?


Foto: Johanna - finafynd.com - Liten fick jätteont i magen av löken i lasagneburken men tyckte att efterrättsburken var supergod!


Kommentarer
Postat av: Farmor

Tycker inte alls du är en dålig mamma. Mina barn fick

mycket burkmat, har väl inte blivit sämre för det.

Glöm det och tänk inte på hur andra gör. Kram

2011-05-14 @ 14:40:45
Postat av: Helena

Det var inte bättre förr, säger en som för 15 år sedan tvättade tygblöjor och mosade grönsaker o rotfrukter och frös in i iskubs-asken. Däremot gjorde jag varken det ena eller det andra när det var dags för nästa barn.

Så jag tror att det är väldigt mycket sina egna tankar och krav som man lyssnar till och inte omgivningen. För jag antar att omgivningen var ungefär den samma för 15 och 12 år sedan. Det var nog jag som hade ändrats.

2011-05-15 @ 17:57:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0