Herr Kantarell och trattisarna

Jag tjatar ofta om balans i livet. Balans mellan alla livets måsten och det som gör själen glad. En balansgång som är ganska svår. Särskilt om det lever två ambitiösa människor med starta-eget drömmar i samma familj. Om en av dem dessutom är väldigt inredningstokig och gärna målar, fixar, tapetserar om... kan man ju iallafall lätt räkna ut att ekvationen är svår.

Den här helgen släppte jag alla måsten och begav mig ut i skogen, tillsammans med en vän och våra söner, för att plocka svamp. Utan några som helst förhoppningar att hitta någon, för det brukar jag och min familj aldrig göra, packade vi fikakorgen och begav oss ut i Bergakungens sal. Efter bara tre timmar var det fyra lyckliga svampplockare som satt på en filt och proppade i sig en massa kex. Resultatet: en hel ica-kasse trattisar och en mindre papperspåse med Herr Kantareller.




De gula kantarellerna stekta i smör tillsammans med lite gul lök på en limpmacka smakade ljuvligt på kvällskvisten! 




Efter många råd från min fina svampduktiga vän har jag nu lagt en större del på tork vid fönstret på bänken i köket. Om någon vecka kan jag lägga dem i en burk för att sedan kunna njuta av goda såser och stuvningar hela kalla tråkiga vintern. Jag provade också att förvälla (koka svampen i sin egna vätska) så får jag se vad jag tycker bäst om till nästa år.

Att plocka svamp är för mig avkoppling, tystnad och spänning. Lite som att gå på skattjakt. Det heter ju inte skogens guld för intet!

Foto: Johanna - finafynd.com 


Kommentarer
Postat av: gunilla

Underbart,härligt,mums

2011-09-20 @ 13:09:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0