Här dansar Herr Gurka...


gurka, tomat, prydnadspumpa och bondbönor. Allt detta kommer (förhoppningsvis...) inom snar framtid att växa och frodas i mina krukor! Jag tycker att det är jättespännande att se om det lilla fröet gror och växer sig hög och grön. Tomat är första gången så det ska bli extra spännande. När jag rotade bland alla mina fröer hittade jag en påse krasse som hamnade på ett blött hushållspapper. Krasse odlade jag ofta när jag var liten. Gott på smörgåsen!

Annars har helgen bestått av rensning och tippning av gamla trasiga saker i uthus och garage. Visst stämmer det att sådana saker stjäl energi.

Vårskor till Alicia har också inhandlats. Vårskor in och vinterskor ut - ett sant vårtecken...
 
Foto: Johanna Alvemo


Kommentarer
Postat av: erica

hej,

jag hittade ett jättegott recept på Herman:



Herman-kaka

1 1/2 dl Herman-deg

2 ägg

1 1/2 dl socker

3/4 dl olja

3 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1/2 tsk kanel

1 1/2 dl hackade nötter

1 1/2 dl russin

3/4 dl smält eller flytande margarin

3/4 dl farinsocker

1 msk kanel



Glasyr:

3/4 dl margarin

1/2 dl mjölk

1/2 dl farinsocker



Sätt ugnen på 175°. Rör ägg och socker poröst. Tillsätt Herman och olja, rör om. Tillsätt slutligen vetemjöl, som blandats med bakpulver, kanel, hackade nötter och russin. Rör till en jämn smet.



Häll blandningen i en väl smord och bröad form. Blanda margarin, farinsocker och kanel. Häll över smeten och ”hacka” ner med en gaffel så det blandas med övrig smet. Grädda ca 1 h. När kakan känns torr, tas den ur ugnen. Låt stå en kort stund innan den stjälps upp och får svalna på galler under formen. Rör samman glasyren i en kastrull. Sjud två minuter. Häll över kakan som dekoration.

2010-04-21 @ 12:53:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0