På tapeten

Tänk er ett rum som ska renoveras. Tapeterna är gamla och i så dåligt skick att de inte går att rädda och därför måste tas bort. Tänk er då att dessa tapeter inte är uppsatta med tapetlim utan spikade med en miljard numera rostiga spikar. Så har jag det just nu. Händerna bara skakar av ansträngning på kvällarna. Kniven, skruvmejseln och hovtången är mina bästa vänner just nu. Fy... Allra helst skulle jag vilja slå upp pärlspont över allt ihop men min målsättning är att använda det som finns. Det ska kosta så lite som möjligt. Jag ska inte köpa mig enkelhet. Blod, svett och tårar är mitt pris på min dröm.

Mitt i allt elände hittar jag en och annan goding...




... flera riktigt gamla handgjorda spikar. Jag läste att om man lägger dem i gödande aska och sen i linolja blir de som nygjorda igen. Ett annat fynd är en gammal skitig hängare som blev urfin efter gnuggande med svinto. Fredric hade tagit ut den gamla femtiotals hyllan med smålådor i plast från vårt gamla kök att ha småsaker i. Den la jag vantarna på. Perfekt i min butik. Häromdagen var pappa på besök. Han skakade på huvudet: oj oj oj Johanna! Det är mycket att göra. Ska allt vara färdigt till midsommar? Jajamänsan, svarade tidsoptimisten Johanna. Om jag så ska slita natt och dag! Kanske har jag tagit mig vatten över huvudet men även om det gör ont i hela kroppen och dammet till och med letar sig in i näsan så känns det härligt att för varje kväll stänga dörren om ett allt finare rum. Ett rum som snart är min alldeles egna butik!

Foto: Johanna - finafynd.com  


Kommentarer
Postat av: Emma

Johanna,En "vis man" har talat lyssna på di gammle.....!!



Men jag vet hur det är man vill såå mycket å tycker INTE de tar såå långtid....!



Glömmer aldrig när jag skulle luta av en byrå+målning hade lånat en bok på bibblan med "steg för steg bilder,detta såg ju skitenkelt ut,satte igång skulle ha den färdig till en viss tid men blev INTE det,den blev ALDRIG färdig mitt under medvetande komm i fatt mej.....!!

2012-04-16 @ 15:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0