Grattis Pappa!

Idag är det min pappas födelsedag, grattis Pappa Bo! Här är en liten present från mig till dig eftersom jag vet att du tycker så mycket om How great thou art med Elvis Presley. Lyssna och njut... Hoppas du haft en riktigt bra födelsedag!




Jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett julklappstips också. För några år sedan läste jag form och design på högskolan i Kalmar, som för övrigt har varit det bästa året i mitt "studie/yrkesliv", men det är en helt annan historia... Jag gjorde, med massor av hjälp av mina vänner Hanna och Emelie, två tavlor av mina underbara barn. Här är resultatet:


 


Foto: Johanna Alvemo


Så här gjorde vi:

Jag valde några bilder på barnen som jag tagit med en digitalkamera. Med hjälp av ett bildbehandlingsprogram ställde vi in tröskelvärdet så att den detaljerade bilden omvandlades till färgfält med hög kontrast istället. Med filtret ”Tröskelvärde” i bildbehandlingsprogrammet Photoshop kan man konvertera gråskale- eller färgbilder till svartvita bilder med hög kontrast. Genom att ange en viss nivå som tröskelvärde konverteras alla pixlar som är ljusare än tröskelvärdet till vitt och de pixlar som är mörkare konverteras till svart. Bildbehandlingen gör det möjligt att måla bilden i en och samma färg utan att förlora detaljerna.

Vi skrev sedan ut den behandlade bilden på ett overheadpapper och med hjälp av en overheadmaskin ritade vi upp konturerna med tunn blyerts. Sedan målade jag fälten med pensel. Resultatet blev två unika tavlor av mina älsklingar! Perfekta julklappen!


Kommentarer
Postat av: Pappa

Utan er allas närvaro hade min födelsedag aldrig blivit vad den blev. Elvis samlade skivor var en kanonpresent till en stor Presleydiggare som jag! Hans julskiva kommer jag att spela många gånger medan jag putsar koppar strax efter första advent. Det årliga putsandet brukar pågå i ett par timmar. Eftersom jag älskar kopparföremål, faller det på min självklara lott att se till att sakerna skiner blanka uppe på kökshyllorna, eller var de nu står.

2009-11-23 @ 16:05:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0