Årets färg 2011



Pantone har nu presenterat årets färg: Honeysuckle 18-2120 eller kaprifol som den heter på svenska. Vilka är då Pantone som bara kan bestämma årets färg? Jo, Pantone är leverantören av professionella färgstandarder till inredningsindustrin. 2008 var det irisblått, 2009 mimosagul och 2010 turkos. Ser man tillbaka var det just dessa färger som dominerade både inom mode och inredning. 

En skön, ny färg för en en skön, ny värld, kallar Pantone årets färg, med en blinkning till författaren Aldous Huxley.
- I stressiga tider behöver vi något som lyfter anden. kaprifol är en fängslande, stimulerande färg som får igång vårt adrenalin, förklarar Leatrice Eiseman, VD för Pantone Color Institute.

Kaprifol är en vitaliserande och framfusig färg. Den funkar för alla tillfällen, utan att ha något som helst vardagligt över sig.

Så vad säger ni om årets färg? Jag tänkte genast på min skolavslutning i fyran 1986. Jag hade vita byxor, vita skor, stora vita örhängen i plast och en kavaj i just den här kulören. Självklart hade jag axelvaddar också! Och jag kände mig så fin! Jag gillar fortfarande rosa jättemycket, men jag vet inte om jag gillar just den här kulören. Fast jag brukar oftast ogilla nya trender. Först när det inte är lika inne längre faller jag.

Kollage från bilder jag hittade på Google alldeles för sent inatt


Kommentarer
Postat av: Alicia

Vad fint med rosa och alla kläder hur kan du koma på alla saker

2010-12-18 @ 17:35:23
Postat av: Johanna

Tack lilla Alicia! Ja visst är det fint med rosa! kramis

2010-12-20 @ 09:48:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0