Mumma för själen

Liten gillar inte mjölkprotein. Verkar det som iallafall. Och jag älskar choklad! Bara tänk er en jul utan choklad... men nu har jag hittat lösningen (läs räddningen).




Chokladbollar innehåller kakao och en massa andra naturliga ämnen. Perfekt! De känns till och med lite nyttiga... eller ja, om jag jämför med vad det är i annat smaskigt godis som slinker med när jag handlar. Här kommer receptet:

Johannas mumsiga Chokladbollar

100 g margarin (funkar fint med mjölkfritt)
1 dl socker
3 dl havregryn (för extra nyttighet kan man säkert använda fiberhavregryn!)
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kaffe

Kokos, pärlsocker, nötter, krossade polkagrisar eller strössel att rulla i.


Andra tips om mjölkfria chokladiga godsaker mottages tacksamt! 


Foto: Johanna Alvemo


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Hejsan!

Jag skrev av ditt recept för att provbaka, lät gott.

2010-12-15 @ 17:06:44
Postat av: Linda

Hej! vi har samma problem hemma, här gillas inte mjölkprotein heller. Men en del affärer (Ex. willys)har mörk blockcholkad utan mjölk i. smält den och blanda i tex,nötter, minimarshmallows, russin eller andra bär, jordnötter eller annat gott. bre ut på plåt och mumsa på med "rocky road" julgodis. Funkar året om....

2010-12-15 @ 21:42:29
Postat av: Johanna

Va, blockchoklad som är mjölkfri?!! Det måste genast inhandlas. Tack Snälla Linda för tipset!

2010-12-16 @ 20:30:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0