Lite nostalgi...

Jag tycker att det är kul att laga mat och baka gamla favoriter från förr. Ofta det jag själv hade till fika eller middag när jag var liten. Vad sägs om Nyponsoppa med mandeltoppar och glass, Ostgratinerad fylld falukorv, Hawaii-kassler, Banankaka, Konserverade päron med after eight... En riktig favorit var Piroger! Brorsan och jag kunde stå en halv dag och kavla och fylla. För att sedan äta upp alla på en kvart! Piroger är något som man aldrig gör nu för tiden. Mina barn visste inte ens vad det var, men nu vet de! För idag åt vi Piroger till söndagsmiddag. Här kommer receptet om Ni blir sugna...



Foto: Johanna Alvemo

Deg:
15 g jäst
75 g margarin
1.5 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 ägg
5.5 dl mjöl

Fyllning:
svamp, spenat... ja man kan ju använda vad man vill. Jag hade tacofärs kvar från fredagens tacos så jag tog den tillsammans med mozarella och lite riven ost.

Pensling:
1 ägg

Smula sönder jästen i degbunken. Rör ut jästen i några matskedar av mjölken.
Smält margarinet, tillsätt resten av mjölken och låt den bli fingervarm. Häll blandningen över jästen. Tillsätt ägg, salt och mjöl.
Arbeta degen smidig. Täck över degen och låt den jäsa till sin dubbla storlek i ca 1 timme.

Ta upp degen på mjölat bakbord, arbeta den smidig och kavla ut den så tunt som möjligt. Ta ut rundlar med t ex ett kaffefat 12-15 cm i diameter). Lägg ungefär 1/2 dl fyllning i varje rundel. Nyp ihop kanterna ordentligt. Lägg pirogerna med skarven uppåt på en plåt och låt dem jäsa i ca 20 minuter. 

Pensla med lätt uppvispat ägg och grädda i 225 grader i ca 15 minuter.

Smaklig måltid! 

 


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Det var länge sedan jag gjordr piroger. Blev riktigt sugen. För att inte tala om nyponsoppa med mandeltoppar och glass. Ett bra tips till middagsmat.

2010-01-11 @ 16:56:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0