Helgerån - eller inte

Är det "tillåtet" att måla om gamla möbler? Eller är det att begå helgerån? 

Jag har ju som ni kanske märkt en stor passion för möbler av äldre snitt. Jag minns första gången jag ropade in ett litet bord på auktion. Ett ganska högt bord med smala svängda ben. Jag bara skulle ha det - kosta vad det kosta skulle. Sedan dess har det fortsatt: skänken som teven står på, pysselskåpet i köket, skrivbordsstolen, soffbordet... Klädda stolsitsar har jag klätt om i vackra tyger och en del möbler har jag också målat vita. Är jag nu en möbelmördare? Jag resonerar som så att om skicket är perfekt målar jag inte. Men är det ringar efter blomkrukor, andra märken och fanér som släppt plockar jag fram målarpenseln. Ibland kan jag tycka att formen och utsmyckningar framträder när det blir vitt. 

Jag har ju tidigare skrivit om mitt senaste fynd och nu är det färdigt (förrutom att en del lådor står knopplimmade i snickarboden). Här är resultatet:  


Foto: Johanna Alvemo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0