Farväl till sommaren

... eller ja, iallafall sommarlovet. Tidigare somrar har det varit skönt att komma in i rutiner och vardag igen efter en skön sommar men i år skulle jag kunna ha sommarlov lite till. Kanske var detta mitt sista långa sommarlov någonsin.

Det ekade tomt vid frukostbordet i morse. Liten undrade när alla andra skulle komma och sätta sig. Märkligt vad snabbt man kommer in i nya rutiner. 

Sommar för mig är knastrande ljud från mina målarfläckade svarta träskor mot grusvägen, buketter med Renfana på tork, blåbärsfläckar på händerna (och runt munnen!), solsvedda axlar, hav-och-vind-trassligt hår, grässtrån i husets alla vrån, handdukar på tork, sand mellan tårna... Åh, sommaren är alldeles för kort! Sedan har ju alla årstider sin tjusning, såklart.

Bilen har styrts mot en helg i Stockholm, födelsedagsfirande på Visingsö, bröllop i Göteborg, svärmor i Vänersborg och några fina dagar på Legoland i Danmark.

Barnen har gått i simskola. Varje dag i fyra veckor. I ur och skur. Märkestavlornas påfyllnad har grävt djupa hål i min plånbok. Liten står upp nu. Mot allt. Släpper taget ibland. Svajar lite fram och tillbaka för att sedan dimpa ner på blöjrumpan.

Hus och trädgård har fått stå tillbaka lite grand. Vi ska fixa och dona lite inomhus i höst istället.

En och annan loppis och auktion har jag besökt. Lite smått och gott kom jag allt över. Vänta så får Ni snart se i butiken.

Ett axplock av sommarens bilder:


Vad händer till hösten? Planen är att jag ska vara föräldraledig från mitt jobb på IKEA fram till augusti nästa år. Jag ska verkligen njuta av att kunna vara med på allt som rör barnen. Jag ska traska med på skolans vandringar, titta på Adams fotbollsmatcher, köra Alicia till dansen, ta hem barnens kompisar när de vill...

Jag ska också försöka tänka på att inte ha för många järn i elden. Fokusera på utvalda saker. Jag har några fina idéer för min butik. En idé är något större, läskigare, mer krävande och absolut roligast. Den är fortfarande på idéstadiet men som Sickan brukar säga: jag har en plan!

Huset behöver lite nya tapeter och lite vit färg här och där. Golv behöver slipas. Sju år sätter sina spår. Lådor ska rensas. Grindar i trappen ska upp. Men hur var det nu... inte för många järn i elden?! Fokus Johanna! Fokus!


Foton: Johanna och Fredric - finafynd.com


Kommentarer
Postat av: Farmor

Du skriver så kul,går du i pappas fotspår. Så kul att ni hitta dörrar, jag hade på lut men de var 2.40 höga.

2011-08-25 @ 22:47:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0