Hallonmacarons

Projektet som jag skrev om får vänta ett litet tag... men jag gjorde något annat i helgen som jag tänkt göra länge. Nämligen bakat Macarons. Vilken blogg man än läser så har alla bakat Macarons. Självklart måste jag testa och se vad som är så märkvärdigt med detta bakverk. Goda var de! Riktigt goda! Lite knepiga att göra bara. Särskilt när man först ska göra mandelmjölet. Speciellt snygga blev de inte heller. Men som det heter, övning ger färdighet. Har hittat ett recept med jordnötssmör som fyllning...





    

Hallonmacarons

125 g mandelmjöl
225 g florsocker
4 normalstora äggvitor (125 g)
25 g socker
Eventuellt rosa karamellfärg


Hallonkräm:
ca 1/2 dl passerade hallon (eller 4 msk hallonsylt)
Florsocker tills krämen blir fast


Separera äggvitorna och låt dem stå i rumstemperatur över natten. Gör mandelmjölet (det går bra att köpa färdigt också). Väg upp 125 gram av det och lägg i en torr bunke. Sikta ner florsockret och blanda noga. Häll äggvitorna i en separat bunke. Vispa dem hårt tills det går att vända bunken upp och ner. Vispa i sockret lite i taget och därefter eventuellt karamellfärgen.

Vik försiktigt ner marängsmeten i mandelblandningen. Häll smeten i en spritspåse. Ett smart sätt är att ställa spritsen i ett glas och vika påsens kanter över glasets, så blir processen enklare och mindre kladdig. Spritsa ut 2 cm stora runda klickar på plåt med bakplåtspapper. Låt stå i minst en timme. Och observera att det här är en dealbreaker – grädda inte makronerna innan de har satt sig, då spricker de!

Grädda i 160 grader i 10-12 minuter. Ta försiktigt loss makronerna från plåten när de svalnat något. Rör ihop hallonkrämen och spritsa ut eller bred den på varannan makronhalva. Lägg ihop makronerna försiktigt utan att trycka till krämen för hårt.

Mandelmjöl:

300 g sötmandel
½ l vatten

Koka upp vattnet och häll det över mandlarna. Låt dem ligga och skållas en stund och ta sedan upp dem en och en och tryck bort skalet från dem. Torka de skalade mandlarna noggrant med en kökshandduk och mal dem i en mandelkvarn. Tryck därefter mandelmjölet genom en sil eller siktare för att få det ännu finare. Förvara torrt i försluten påse eller baka med direkt. Mjölet håller sig i ett par veckor.


Foto: Johanna - finafynd.com

Kommentarer
Postat av: gunilla

Kakorna var supergoda passar ju även till en glutenintolerant.

2011-06-07 @ 15:49:57
Postat av: emma strumpel

Va fina dom blev!

Har oxså gjort sådana,men jag skippade sprittsen,tog i stället ett runt pepparkaksmått la det på plåten tog en gräddkanna fylde med smet sen hälde jag smeten i pepparkaksmåttet,la inte så många på plåten.

Plåten hade jag täckt med ett bakplåtspapper i teflon,då gick det mycket lättare att lossa dom se´n.

Ett moment jag oxså skippade var skollning å mandelkvarn.

Jag tog mandlarna å gjorde mjöl med min stavmixer el om du har en så´n där bländer lägg i mandlarna kör på full hastighet du får ett jätte fint mjöl!

Håller me dej att det var många moment.

Men Jag älskar att förenkla alting,vaför göra det svårt för sej......!

Hoppas det e bra me familjen?

2011-06-08 @ 19:56:07
Postat av: Johanna

Ja inte nog med att de är goda, de är både gluten- och laktosfria också!



Vilka bra tips Emma! Tack!

2011-06-08 @ 23:53:06
URL: http://finafynd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0