Dagens lunch

Just nu känns det här med mat inte så kul. Jag har varit vegetarian i över tio år. Inget konstigt alls. Vi är vana vid det här laget. Däremot äter jag sedan nyligen laktosfritt och för att krångla till det hela äter jag inte lök (särskilt inte vitlök) eller starka kryddor heller. Liten mår mycket bättre i sin mage sedan jag slutade med detta. Jag försöker också att äta bra mat, gärna närproducerat, och ingen glutamat. Ni förstår va?! Det är inte så lätt att komma på vad vi ska äta till lunch och middag. Idag blev det smörgåslunch med smaskig kaka (insåg inte förrän efteråt att Kellog´s Special innehåller skummjölkspulver. Ooops... inte roligt!). Men vad gott det var! 

 



Det är ju inte var dag man bakar dessa otroligt goda kakorna för de är ganska dyra. Men ibland måste man få lyxa till det lite. Här är receptet:

Godiskaka

1 burk jordnötssmör
1 dl socker
1 dl kokos
2 dl sirap

Blandas i gryta och småkoka tills det blir lite tjockt. Rör i botten för det kan lätt bränna fast.

1 l flingor typ Kellogg´s Special
1 tsk vaniljsocker
200 g choklad

Tag av grytan och blanda i flingor och vanilj. Bred ut på bakplåtspapper. Smält 200 g choklad och bred över. Skär bitar när kakan svalnat.

Min vän L brukar stansa ut små hjärtan med hjälp av en pepparkaksform och sedan marmorera kakorna med vit choklad. Så söta! 


Foto: Johanna Alvemo
   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0