Antikkväll

Igår kväll var jag och en fin vän på antikkväll. En kväll i Antikrundans tecken. Antikhandlare Per Fryxell, från Fryxells Antikvitetshandel, pratade om värdering av antikiviteter och varför en del föremål är mer värdefulla en andra. Otroligt spännande och lärorikt! Det behöver inte alltid vara att äldst som är värd mest. Bland annat trender spelar stor roll.

Eftersom det var antikrundan i miniformat fick vi såklart ta med extra kära föremål för värdering. Jag tog med en vacker liten dalahäst som jag fått av min pappa och Fredrics Läkarbok från 1931 som han fått av sin morfar. Tro det eller ej men i publiken satt en samlare på just dalahästar. Min häst är från någonstans mellan år 1935 och 1940, tillverkad i Nusnäs och har ett värde av 800-1000 kronor. Det ni! Böcker har däremot inte så högt värde men Fredrics läkarbok är i oerhört fint skick och har ovanliga tredimensionella illustrationer. Ett värde dock på bara några hundralappar. Men när kvällen var slut stack en man till mig ett visitkort om Fredric någon gång vill sälja och vill ha bra betalt. Men ibland är affektionsvärdet den högsta summan.

Minglade gjorde jag också. Mamman var verkligen på vift. I paus serverades det ost, kex och andra härligheter. En tävling var det också. På sex olika platser hade Per placerat ut två olika föremål där man skulle gissa vilket föremål som har högst värde. Bland annat fanns två pottskåp. Ett med gustaviansk stil och ett underbart rokokopottskåp. Gissa vem som vann?! Jag kan fortfarande knappt tro att det är sant. I detta härliga sällskap med så många kunniga människor så vann jag. Lilla jag! Helt otroligt! Lite tur hade jag. Vi var fyra som hade alla rätt och min lapp var den som drogs i lottningen. Men iallafall! Priset var en jättefin bok, Svenska Antikhandlare!



Foto: Johanna - finafynd.com Och nä, jag syns inte på bilden i Barometern. Bara som en liten skugga bakom en dam längre bak i publiken.


Kommentarer
Postat av: Helen

Vilken härlig kväll!

2012-03-29 @ 20:11:58
Postat av: Johanna

Jaaa, det var det verkligen! En kväll jag sett fram emot och som blev ännu bättre än jag tänkt mig. Ett riktigt gladminne!

2012-03-29 @ 21:18:44
URL: http://finafynd.blogg.se/
Postat av: Emma

Grattis till vinsten !!!

Ja det är alltid roligt att gå på sådana föreläsningar,snälla Johanna sej till mej nästa gång.

Det var väl kul att få sina saker väderade.



Såg du Antikrundan på TV i kväll ?

Tejjen vars pappa hade köpt en tavla på loppis för 150 spänn,haft den undanstoppad dottern fick den tog den till auktionsverket i sthlm hon fick hundratusen för den!!!

Tavelväderaren på antikrundan tyckte det var lågt väderat han hade hoppats på mer!!



Vaför har JAG aldrig så´n tur när jag går på loppis....GRRRR !!!



Sköt om dej å hälsa familjen

2012-03-29 @ 22:57:24
Postat av: Tina

Vilken kväll, lät himla kul! Ha det gott!

2012-03-30 @ 08:31:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0