Verandavisning

På något sätt känns det som om nytt år betyder nya möjligheter. Visst har väl var och varannan människa nyårslöften. En del bryts omedelbart och andra är startskottet mot mål. Jag gillar nyårslöften. Det är väl aldrig fel att reflektera över saker man kanske borde ändra på och nu dessutom få en spark i ändan. Jag har bestämt mig för att det här året ska jag komma underfund med vad jag vill göra med mitt liv. Mitt yrkesliv alltså. Jag läste i mitt horoskop någonstans att jag ska sluta söka och låta livet komma till mig. Låter kanske lite flummigt men ändå bra. Så alla lejon, ni behöver inte känna panik. Det löser sig.
 
Vad jag egentligen tänkte skriva om är höjdpunkten år 2012 i vårt ständiga renoveringskaos. Nämligen vår utbyggnad som är veranda som är sovrum. Här är några bilder som jag tog idag.
 
 
 
Den här finfina ljusstaken som står i ett av fönstrena fick jag i julklapp av Alicia.
 
 
 
 
Oj, vad jag fick leta länge för att hitta rätt lampa. Tror jag uppsökte varenda lampaffär, antikhandel och loppis här i krokarna. Till slut stod den där på CityGross. Stolen ropade jag in för en tjuga för flera år sedan på auktion. Min vapendragare. Jag kommer aldrig att göra mig av med den. Jag älskar den.
 
 
 
 
Glasdörren hittade jag på blocket. En kille i grannbyn höll på att renovera sin sjuttiotalsstuga. Måtten stämde nästan precis. Ibland ska man ha tur. Med vit färg och klarglas istället för furu och frostat glas ser den äldre ut. Sänggaveln knåpade jag ihop. Egentligen ville jag göra en med sydda knappar men det blev överkurs. Jag valde ett grått linnetyg från IKEA. Nu fattas bara rätt sängbord, rätt läslampor och kuddar med lyxkänsla. Jag kan se höga vita bord med ganska höga rejäla lampor ovanpå. Jag letar...
 
 
 
 
Liten sover fortfarande hos oss. Det känns ganska avlägset att hon ska sova en trappa upp i andra änden av huset. Det funkar fint att läsa med ficklampa.
 
 
 
 
I taket har vi låtit balken synas men målat den vit. Golvet sänkte vi en bit för att få till takhöjden.
 
 
 
 
Vi valde att behålla fönstret in till hallen som inte har fler ljusinsläpp. På väggen sitter allt till golvvärmen. Inhandlad pärlspont och mdf ska omvandlas till ett skåp.
 
Trots att vi hade hjälp av snickare till själva byggandet så tar spackling, slipning, tapetsering och all målning tid. Men nu är det färdigt och det känns så himla bra!
 
Foto: Johanna Alvemo - finafynd.com

Kommentarer
Postat av: Farmor

Jättefina bilder, det är ju lika fint i verkligheten.

2013-01-10 @ 15:06:24
Postat av: mormor

Håller helt med Farmor. Kramar

2013-01-17 @ 18:08:37
Postat av: emma

Va fint det blev MÅSTE få komma ut å c det live !!

DU !
Pannlampa kanske ?
Båda händerna fria...........;-)

2013-01-19 @ 17:50:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0